بر اساس پیشگویی قرآن دوره ارتدادی برای جوامع اسلامی و مسلمین ممکن است رخ بدهد و در نقطه مقابل به جای افرادی که مرتد شدهاند انسانهای دیگری با خصوصیاتی که آیه شریفه یک یک آنها را ذکر میکند، جایگزین میشوند . از این مطلب بر میآید که جوامع اسلامی و مخصوصا جوامعی که از نظر بنیه های اعتقادی دچار ضعفهایی هستند یک دوره ارتداد یا برگشت از ارزشهای دینی را پیش رو خواهند داشت . البته در نقطه مقابل انسانهایی خواهند بود که جایگزین این انسانهای مرتد میشوند . ارتداد در اینجا به معنی برگشت از اصول اعتقادی نیست; آنچنان که در فقه مصطلح است . بلکه یک اصطلاح قرآنی است که به معنی برگشت از ارزشهاست . وقتی که ما مراجعه به روایات اسلامی میکنیم میبینیم در آنها هم نشانههایی بر این موضوع وجود دارد . بر همین اساس، بحثی تنظیم کردهایم به نام آسیب شناسی آخرالزمان، یعنی آفتهایی که ممکن است گروههایی از مردم و یا ارزشها و مقدسات در دوره آخر الزمان گرفتار آن بشوند . به عبارتی وقتی که شما خانواده را و برخورد پدر و مادر و فرزندان را در دوره آخر الزمان از دیدگاه روایات مورد دقت قرار میدهید میبینید که آسیبها و آفتهایی در خانوادهها و در ارتباط بین افراد و اعضاء خانواده ممکن است وجود داشته باشد که اگر همه مؤمنین این آفتها و آسیبها را به دقت از دیدگاه معصومین (ع) مورد مطالعه قرار بدهند چند نتیجه برای آنها خواهد داشت . نتیجه اول این است که آنها برای اینکه در دامن این آفتها و آسیبها نیفتند برای خودشان نوعی حراست و حفاظت ایجاد میکنند . نتیجه دیگر اینکه برای آنها زمینه یک نحوه پیش بینی و زمان شناسی فراهم میشود . بحث از مقابله دو گروه در آخرالزمان، که در روایات به آن اشاره شده، از آن رو بر ما لازم است که ما جایگاه خودمان را و وظیفه خودمان را به شکل روشن در این اتفاقات و وقایعی که ممکن استبه شکلی در جوامع اسلامی اتفاق بیفتد یا در حال اتفاق باشد، بدانیم و بتوانیم خودمان را در برابر اتفاقهای ناگوارش مصونیتببخشیم و ان شاء الله از کسانی باشیم که جزء سربازان و نوکران آقا امام زمان (ع) قرار دارند در دوره آخرالزمان بر اساس این آیه شریفه یک دوره بازگشت از ارزشها وجود دارد که شما با مراجعه به روایات تفصیل ، تفسیر و تبیین این بازگشت را به دقت میبینید . در روایات از یک سو آسیبهایی که در آخرالزمان متوجه مقدسات و ارزشهایی چون امر به معروف و نهی از منکر، قرآن، اذان، برخورد با علما و ... میشود ذکر شده است . از سوی دیگر آسیبهایی که برای آحاد مردم جامعه; مانند علما، حکام، پدر و مادرها، فرزندان، زنان و مردان پیش میآید یکی یکی به آنها اشاره شده است . از دیدگاه دیگر میتوانیم به این قصه این جور نگاه کنیم که آسیبهایی ممکن است از نظر اقتصادی، سیاسی و اخلاقی و اعتقادی گریبانگیر مردم شود که علم به این آسیبها نوعی روشنی در ذهن انسان ایجاد میکند، افقی را باز میکند که باعث میشود انسان مواظبتهای جدی نسبتبه خودش داشته باشد و وظیفه خودش را بهتر تشخیص دهد . حضرت استاد مطهری در کتابی که درباره حضرت مهدی (ع) دارند به همین آیه شریفه اشاره میکند . این آیه شریفه میفرماید: ای کسانی که ایمان آوردهاید اگر عدهای از شما در پایبندی به اصول و ارزشهای دینی دچار برگشت و ارتجاع و ارتداد شدند خداوند متعال گروه دیگری از مؤمنین را جانشین میکند که آنها در مرحله دینداری و دین باوری بسیار بسیار قوی و خالصانه عمل میکنند . گروهی که جانشین شما هستند با این خصوصیات هستند که «یحبهم و یحبونه» ; آنها خداوند متعال را دوست دارند و خداوند متعال هم ایشان را دوست دارند که یک پیوند عاطفی دو طرفه بین این گروه از مؤمنین و خداوند و از طرف خداوند با این افراد وجود دارد . از خصوصیات دیگری که اینها دارند این است که در برابر مؤمنین انسانهای متواضع و فروتنی هستند «اذلة علی المؤمنین» که نشان دهنده ارتباط سالم اجتماعی است که بین این گروه مؤمنین وجود دارد .
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
Amar Site
بازدید امروز: 1 بازدید دیروز: 0 کل بازدیدها: 4128 |